[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری
بازرگانان ایران، بانک مرکزی اعلام کرده است رمزهای دوم
ایستا فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند و از ابتدای خرداد امسال برای استفاده
از خدمات بانکی باید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.
با وجود اینکه فقط ۱۳ روز تا پایان مهلت تعیین
شده توسط بانک مرکزی باقیمانده اما هنوز برخی بانک ها از جمله مسکن، صادرات،
کشاورزی و آینده اقدامی برای فعال سازی این خدمات نکرده اند.
همچنین با وجود اینکه برخی بانک ها به معرفی
نرم افزارهای موبایلی برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف اقدام کرده اند، اما ساز
و کاری برای برخورداری افراد فاقد گوشی هوشمند و … مشخص نکرده اند.
عقب ماندن بانک ها از برنامه
این تصمیم توسط بانک مرکزی با هدف ایمن سازی
دسترسی کاربران به سیستم های الکترونیکی و افزایش امنیت در تراکنش های بانکی و
استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانکداری الکترونیک اتخاذ شده و در این راستا،
«سند الزامات رمزهای پویا» یا همان رمز یکبار مصرف (OTP) در شهریور سال گذشته به بانکها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ شد.
بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، بانکها باید تا آذر
پارسال نسبت به تهیه زیرساخت ارائه رمز یکبار مصرف اقدام می کردند، اما در این میان
برخی بانکها این زیرساخت را ایجاد نکردند. البته بانکهای مذکور از سوی بانک مرکزی
مسئول جبران خسارت مشتریان در صورت بروز کلاهبرداری شدند.
سپس بانک مرکزی در بخشنامهای دیگر به شبکه
بانکی ابلاغ کرد که این زیرساخت در همه بانکهای کشور باید از ابتدای خرداد ۹۸
ارائه شود و در غیر این صورت با بانکها یا موسسه های مالی و اعتباری فاقد این زیرساخت
ها برخورد خواهد کرد.
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، رمز دوم ایستا
کارت بانکی از ابتدای خرداد به صورت خودکار حذف و باید از رمز دوم یکبار مصرف
استفاده شود که صرفا برای انجام تراکنش با کارت اعلام شده و به مدت ۶۰ ثانیه
اعتبار دارد.
با وجود اینکه فقط ۱۳ روز تا پایان مهلت تعیین
شده توسط بانک مرکزی باقیمانده، پیگیری های ایرنا نشان می دهد که هنوز بسیاری از
بانک ها برنامه مشخصی برای اجرای این طرح نداشته و حتی پیشنهاد تمدید مهلت را مطرح
کرده اند.
وضعیت فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف در
شعب بانکی
با توجه به انتقاداتی که درباره نحوه اجرای این
طرح و آماده نبودن برخی بانک ها مطرح شده بود، خبرنگار اقتصادی ایرنا با مراجعه میدانی
به شعب برخی بانک ها، آخرین وضعیت فعال سازی رمز های دوم یکبار مصرف را جویا شد.
بانک سپه
متصدی یکی از شعب بانک سپه در خیابان شهید مطهری اعلام کرد که مشتریان با ارائه کارت ملی می توانند به باجه های این
بانک مراجعه و سامانه پیامکی ارسال رمز دوم یکبار مصرف را فعال کنند.
بانک مسکن
مسئولان چند شعبه مختلف بانک مسکن در زمان
مراجعه خبرنگار ما برای فعال سازی سامانه رمز دوم یکبار مصرف اعلام کردند که
هنوز دستورالعمل این خدمات نیامده و مشخص نیست که این بانک چگونه برای فعال سازی این
خدمات اقدام خواهد کرد.
در زمان حضور خبرنگار ما در این شعبه چند
نفر برای فعال سازی این خدمات به بانک مراجعه کردند که همگی آنها با دست خالی
بازگشتند.
بانک صادرات
متصدی یکی از شعب بانک صادرات در منطقه خیابان
مطهری نیز اظهار داشت: هنوز دستورالعملی در این باره نیامده و همچنان منتظر هستیم.
امیر لعلی، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک
صادرات درباره علت تاخیر این بانک در راه اندازی سامانه فعال سازی رمز دوم یکبار
مصرف به خبرنگار ایرنا گفت: تا ۲۵ خرداد از نرم افزار رمز دوم یکبار مصرف رونمایی
می شود. همچنین قرار است امکان فعال سازی این رمز در برخی اپلیکیشن های پرداخت
فراهم شود.
بانک ملت
متصدی یکی از شعب بانک ملت گفت: این سامانه برای
بانک ملت فعال شده و مشتریان باید با مراجعه به سایت اینترنتی این بانک، برای فعال
سازی خدمات مربوط به رمز دوم یک بار مصرف اقدام کنند.
بانک ملی
مسئول یکی از شعب بانک ملی نیز گفت: برای استفاده از خدمات رمز دوم یکبار مصرف باید نرم افزار مخصوص این بانک با
حضور مشتریان نصب شود.
بانک شهر
مسئول یکی از شعب بانک شهر اظهار داشت: مشتریان
می توانند با همراه داشتن کارت ملی به باجه های این بانک مراجعه و برای فعال سازی
سامانه پیامکی ارسال رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنند.
بانک پاسارگاد
متصدی یکی از شعب بانک پاسارگاد نیز گفت: مشتریان باید نرم افزار این بانک را در گوشی های همراه خود نصب کنند تا
بتوانند از رمز دوم یکبار مصرف استفاده کنند.
بانک آینده
معاون یکی از شعب بانک آینده اظهار داشت: تاکنون دستورالعملی درباره نحوه فعال سازی سامانه اعلام رمز دوم یکبار
مصرف به شعب این بانک ابلاغ نشده است.
بانک کشاورزی
مسئولان چند شعبه بانک کشاورزی نیز در زمان
مراجعه خبرنگار ما اعلام کردند که برای آنها شیوه نامه و دستورالعملی ابلاغ
نشده است، اما قطعا تا پیش از اول خرداد ساز و کار آن مشخص خواهد شد.
اجبار بانک ها برای نصب نرم افزار
اختصاصی
مشکل دیگری که در روند اجرای طرح ارائه رمزهای
دوم یکبار مصرف وجود دارد، اجبار برخی بانک ها برای نصب نرم افزار اختصاصی این
بانک ها برای استفاده از این رمزهاست.
در واقع، بانک ها قصد دارند با اجبار به نصب
نرم افزارها، مشتریان را ترغیب به استفاده از سایر خدمات بانک مانند تراکنش های
مالی کنند تا برای آنها درآمدزایی داشته باشد.
اگر چه وجود نرم افزار اختصاصی می تواند امنیت
این رمزها را بالا ببرد اما اجبار برای نصب نرم افزار جداگانه هر بانک مشکلاتی را
برای مشتریان ایجاد می کند.
هنوز بخش قابل توجهی از مردم به ویژه سالمندان
تمایلی به استفاده از گوشی های هوشمند ندارند، این گروه به دلایل مختلف تمایل
دارند که از گوشی های ساده و معمولی استفاده کنند.
در صورت اصرار بانک ها بر نصب نرم افزار برای
استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف، برای این دسته از مشتریان مشکل ایجاد می شود.
به عنوان مثال در زمان حضور خبرنگار ما در شعب یکی از بانک هایی که اصرار به
نصب نرم افزار دارد، پیرمردی در حال جدل با متصدی باجه در این باره بود.
مشکل دیگری که در صورت اجبار در نصب نرم
افزارهای اختصاصی بانک ها رخ می دهد، اشغال فضای حافظه گوشی های همراه است به طوری
که مشتریان باید برنامه های کاربردی دیگر خود را از گوشی پاک کنند تا امکان نصب
چندین نرم افزار بانکی برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف جداگانه هر بانک فراهم شود.
دریافت کارمزد برای راه اندازی سامانه
رمزهای دوم یکبار مصرف
با وجود اینکه پیشتر اعلام شده بود، راه اندازی
این سامانه بدون دریافت هزینه و به طور رایگان توسط بانک ها انجام می شود اما برخی
گزارش ها از دریافت کارمزد در برخی بانک ها حکایت دارد.
با توجه به اینکه فقط ۱۳ روز تا پایان مهلت راه
اندازی این سامانه ها توسط بانک ها باقیمانده و شماری از بانک ها نتوانسته اند ساز
و کار مشخصی را برای این موضوع، تعریف کنند و خلاءهای زیادی در این باره وجود دارد
به نظر می رسد که احتمال تمدید این مهلت وجود دارد.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 11826
- بدون نظر
- پرینت